Joensuun hautausmaan tyhjän sylin muistopaikan äänestystulos selvillä

Etualalla on muistolehdon metallista ja betonista tehty rakennelma. Taustalla on keltatiilinen Ristinkappeli.

Tyhjän sylin muistopaikka rakentuu muistolehdon alueelle lähelle Ristinkappelia.

Joensuun hautausmaalle rakennettavan tyhjän sylin muistopaikan muistomerkkiin kaiverretaan teksti: Lapselle, jota emme koskaan saaneet. Lapselle, jonka saimme vain hetkeksi. ”Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani." Ps. 139:16

Teksti valittiin kaikille avoimella äänestyksellä neljästä eri vaihtoehdosta. Äänensä antoi yhteensä 204 henkilöä, joista enemmistö (68 henkilöä) kannatti valittua vaihtoehtoa. Äänestys oli avoinna Joensuun seurakuntien verkkosivuilla 3.–17.6.2024.

Tyhjän sylin muistopaikka tarjoaa konkreettisen tilan surra lapsettomuutta ja lapsen tai raskauden menetystä. Muistopaikka valmistuu Joensuun hautausmaalle Ristinkappelin läheisyyteen tulevan kesän aikana, ja se siunataan käyttöön ensi syksynä. Muistopaikka-alueelle tulee istutuksia, istumapaikka ja muistomerkki.

"Lapsen saaminen ja vanhemmuus eivät ole itsestäänselvyyksiä"

Aloitteen tyhjän sylin muistopaikan perustamiseksi Joensuun hautausmaalle teki Joensuun seurakunnan luottamushenkilö Helena Miikkulainen

– Lapsen saaminen ja vanhemmuus eivät ole itsestäänselvyyksiä. Myös lapsiperheissä voidaan kokea tahatonta lapsettomuutta, jos toive kokonaislapsiluvusta ei toteudukaan. Myös omassa perheessäni koettiin useiden alkuraskauden keskenmenojen myötä suuria suruja. Monelle tällaiset kokemukset ovat hyvin raskaita, koska näistä ei aina paljon puhuta eikä tukea välttämättä ole saatavilla, Miikkulainen kertoo.

– Ajan kuluessa huomasin ajattelevani muualta saadun esimerkin mukaan, että voisimmepa perustaa Joensuunkin hautausmaalle oman tyhjän sylin muistopaikan. Ilokseni hyvin moni otti asian omakseen ja halusi tulla mukaan. Tästä kaikesta olen nyt kiitollinen. Hanke merkitsee minulle paljon, ja toivon että se on lohduksi monelle muullekin.

Suunnitteluryhmään kuuluivat Miikkulaisen lisäksi Joensuun seurakunnan kirkkoherra Katri Vilén, hautaustoimen päällikkö Virpi Kiviniemi sekä artesaaniopiskelija Markus Tanninen.

Tue Jun 18 11:40:00 EEST 2024