Kirkollisvero säilyy ennallaan vuonna 2025

kuvituskuva

Joensuun seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto on päättänyt, että vuoden 2025 kirkollisvero pidetään ennallaan 1,50 prosentissa. Lisäksi yhteinen kirkkovaltuusto on hyväksynyt seurakuntayhtymän vuoden 2023 tilinpäätöksen. Tilikauden tulos toteutui laaditun talousarvion mukaisesti ja oli noin 434 000 euroa ylijäämäinen.

Kirkollisverokertymä oli noin 12,7 miljoonaa euroa (2022: 11,7 milj. euroa). Odotettua parempaan kirkollisverokertymään vaikutti erityisesti vuoden 2023 alusta alkaen toteutettu soteverouudistus. Verouudistuksessa verotuksen vähennykset kohdistuvat aiempaa vähemmän kunnallis- ja kirkollisveroon.

Seurakuntayhtymä investoi viime vuonna yhteensä 4,3 miljoonaa euroa, josta noin 90 prosenttia liittyi tämän vuoden aikana valmistuviin rakennushankkeisiin: Kiihtelysvaaran kirkkoon ja Joensuun hautausmaan toimisto- ja huoltorakennukseen.

Tue Jun 11 19:29:01 EEST 2024