Joensuun seurakunnat keräsivät yli 20 000 euroa Yhteisvastuulle – Kokonaistulos yli 2,6 miljoonaa

Auta nuoria kohti valoisampaa tulevaisuutta, lahjoita. Yhteisvastuu.

Joensuun evankelis-luterilaiset seurakunnat keräsivät viime vuoden aikana 20 163,91 euroa Yhteisvastuukeräykselle. Joensuun seurakuntayhtymän kuudesta seurakunnasta suurimman potin keräsi jäsenmäärältään suurin eli Joensuun seurakunta: reilut 6 700 euroa.

Sen sijaan jäsentä kohden parhaimman tuloksen teki seurakunnista jäsenmäärältään pienin eli Kiihtelys- ja Tuupovaaran alueella toimiva Vaara-Karjalan seurakunta. Lahjoituksia kertyi 0,79 euroa per jäsen.

– Vaara-Karjalassa on perinteisesti ollut vahvaa talkoohenkeä monissa asioissa, joten ehkä selitys Yhteisvastuukeräyksen tuotosta selittyy sillä. Vapaaehtoiset ovat olleet aktiivisia järjestämään erilaisia tapahtumia keräyksen hyväksi. Olemme siitä hyvin kiitollisia, kertoo diakoni Taru Keinänen Vaara-Karjalan seurakunnasta.

Seurakuntalaisten lahjoitusinto on kasvussa. Yhteisvastuulle kertyi lahjoituksia koko Suomessa yli 2,6 miljoonaa euroa eli yli 20 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Joensuussa kasvu oli vielä tätäkin suurempaa: tulos kasvoi lähes kolmanneksella.

Yhteisvastuulle on voinut lahjoittaa lukuisissa seurakuntien tapahtumissa esimerkiksi messujen, myyjäisten ja konserttien yhteydessä.

Tukea nuorille

Viime vuoden Yhteisvastuukeräyksen kohteina olivat väkivallan, konfliktien ja katastrofien keskellä elävät nuoret Suomessa ja maailmalla. Tuotto jaettiin Kirkon Ulkomaanavun, Aseman Lasten ja Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien kesken.

Keräystuotoista viidennes päätyi seurakunnan itse valitsemaan kohteeseen. Esimerkiksi Vaara-Karjalan seurakunta tukee nuorten väkivallan ehkäisyä.

– Vaara-Karjalan seurakunnassa kerätty tuotto halutaan suunnata koskettamaan mahdollisimman montaa nuorta. Kerätty summa hyödynnetään väkivallan ehkäisemiseksi yhteistyössä Heinävaaran yläkoulun kanssa, kuvailee Keinänen.

Ensi vuonna entistä suurempi osuus keräystuotoista jää hyödyttämään seurakuntaa. Tuotoista 30 % ohjautuu seurakunnan paikalliseen auttamistyöhön. Uudistus on kokeiluluonteinen, ja se kestää kolme vuotta, jonka jälkeen jatkoa arvioidaan muun muassa keräystuloksen ja palautteen perusteella.

Yhteisvastuu on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen hyväntekeväisyyskeräys. Sen organisoi Kirkkopalvelut ry.

2024-05-28 08:05:00.0