Tiekirkot avautuvat kesäkuussa – Näitä asioita kävijät useimmiten kysyvät

Punavalkoinen Joensuun kirkko kohoaa mäellä. Ympärillä on lehtipuita.

Kesällä on oivallinen tilaisuus tutustua lähialueen kirkkoihin, kun ne palvelevat tiekirkkoina. Ovet ovat auki kävijöille Joensuun ja Utran kirkoissa.

Kirkkoihin pääsee tutustumaan oppaiden johdolla. Seurakunnat ovat rekrytoineet tehtäviin nuoria kesätyöntekijöitä. Oppaiden paikkoja haki 51 nuorta, joista viisi valittiin.

Yksi heistä on Niina Muikku, 24, joka työskentelee tulevana kesänä Utran kirkossa. Hän on jo konkari ja kuudetta kesää töissä oppaana.

Menneet kesät ovat opettaneet, mitkä asiat kävijöitä kiinnostavat kirkoissa. Kysymyksiä tulee kirkon iästä, suunnittelijasta ja nykyisestä käyttötarkoituksesta. Pikkuväkeä houkuttelee saarnastuoli ja Utrassa höyrylaivan pienoismalli.

Jokainen tiekirkko on tunnelmaltaan vähän erilainen. Joensuun kirkko on rakennettu kaupungin kirkoksi, kun taas Utran kirkko on syntynyt teollisuusyhteisön pyhäköksi.

– Kirkot kertovat palasen paikan historiaa. Samalla ne ovat tällä hetkellä seurakuntatoiminnan keskuksia. Niissä esitetään musiikkia ja järjestetään tapahtumia, Muikku vinkkaa.

Joensuun kirkossa on opas paikalla 1.6.–31.8. ma–la klo 10–18 ja su klo 12–20 ja Utran kirkossa 24.6.–31.7. ma–la klo 12–17 ja su klo 12–18.

Tiekirkkoja löytyy myös muualta Suomesta. Kaikkinensa niitä on yli 260 ja joukkoon mahtuu sekä evankelis-luterilaisia että ortodoksisia kirkkoja. Toimintaa koordinoi Kirkkopalvelut ry.

Tiekirkkojen verkkosivut: tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2024-05-27 08:41:49.0