Joensuun hautausmaalle perustetaan tyhjän sylin muistopaikka

kuvituskuva

Joensuun seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto päätti tiistai-illan kokouksessaan tyhjän sylin muistopaikan perustamisesta Joensuun hautausmaalle. Tyhjän sylin muistopaikka tarjoaa konkreettisen tilan surra lapsettomuutta ja lapsen tai raskauden menetystä. Muistopaikalla suru tulee näkyväksi ja tunnustetuksi kukkien ja kynttilöiden myötä. Muistopaikka valmistuu Joensuun hautausmaalle tulevan kesän aikana, ja se siunataan käyttöön ensi syksynä.

Ristinkappelin läheisyyteen perustettavan muistopaikan periaatteina ovat ekologisuus ja saavutettavuus. Muistopaikka-alueelle tulee istutuksia, istumapaikka ja muistomerkki. Muistomerkkiin tullaan kiinnittämään laatta, johon kaiverretaan teksti. Teksti valitaan kaikille joensuulaisille suunnatulla verkkoäänestyksellä, joka toteutetaan alkukesällä.

Muistopaikka-aluetta ympäröivä nurmialue toimii lasten muistolehtona. Lasten muistolehtoon voidaan haudata yli 12-viikkoisen ja alle 22-viikkoisen kuolleena syntyneen lapsen tuhka. Muistolehtoon tulee yhteismuistomerkki, johon haudatun lapsen tiedot voidaan lisätä omaisten niin halutessa.

Aloitteen tyhjän sylin muistopaikan perustamiseksi Joensuun hautausmaalle teki Joensuun seurakunnan luottamushenkilö Helena Miikkulainen. Suunnitteluryhmään kuuluivat Miikkulaisen lisäksi Joensuun seurakunnan kirkkoherra Katri Vilén, hautaustoimen päällikkö Virpi Kiviniemi sekä artesaaniopiskelija Markus Tanninen.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan myös esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että vuoden 2025 kirkollisvero pidetään ennallaan 1,50 prosentissa.

Tue May 21 18:44:32 EEST 2024