Lapsen oikeuksia nostava Kato mua -tapahtuma tulee taas – Pääesiintyjänä vatsastapuhuja Sari Aalto

Kaksi piirrettyä lapsen päätä ja teksti Kato mua.

Kato mua -tapahtuma valtaa taas tänä vuonna Joensuun kirkon (Papinkatu 1b) ja yhteiskoulun lukion (Papinkatu 3) lauantaina 25. marraskuuta. Alakoululaisille ja heidän perheilleen suunnattu tapahtuma alkaa kello 12 yhteisellä, musiikkipainotteisella lasten kirkkohetkellä, ja kello 13 polkaistaan käyntiin non-stop-periaatteella pyörivät toimintapisteet yhteiskoulun lukiolla.

Tapahtuman pääesiintyjä on vatsastapuhuja Sari Aalto, jolla on päivän aikana kaksi esitystä. Esitysten jälkeen on mahdollisuus tavata Aalto ja hänen nukkensa sekä ottaa yhteiskuvia.

– Ajatus on, että lapsi ja aikuinen voisivat osallistua toimintapisteisiin yhdessä ja lapsi saisi tulla nähdyksi ja kuulluksi. Toteutuisi se, että lapsi pystyy sanomaan aikuiselle: kato mua, kun osaan tämän hienosti, kertoo nuorisotyönohjaaja Noora Kähkönen Joensuun seurakunnasta.

Kato mua on lapsen oikeuksiin keskittyvä, joka toinen vuosi järjestettävä tapahtuma, joka toteutetaan nyt kuudetta kertaa. Tapahtuman järjestävät Joensuun seurakunnat yhteistyössä lapsiperhepalveluja tuottavien järjestöjen kanssa. Tapahtuma on maksuton.

Teemana lapsen oikeus mielen hyvinvointiin

Tapahtuman tämänvuotinen teema on lapsen oikeus hyvinvointiin, erityisesti mielen hyvinvointiin, joka on myös valtakunnallisen Lapsen oikeuksien viikon (20.–26.11.) tämänvuotinen teema. Viime vuosina lasten ja nuorten hyvinvointia ovat kuormittaneet muun muassa ilmastokriisi, koronapandemia ja Ukrainan sota. Erityisesti nuorten mielenterveys ollut koetuksella. Yksinäisyyden ja ahdistuneisuuden kokemukset sekä mielialaan liittyneet huolet ovat yleistyneet Thl:n kouluterveyskyselyn mukaan. (lapsenoikeudet.fi.)

Kato mua -tapahtumassa tahdotaan korostaa yhdessäoloa ja turvaverkkoja yhtenä lääkkeenä lasten ja nuorten pahoinvointiin. Perhe tai joku lähellä oleva aikuinen, kaverit ja muut lapsen ja nuoren ympärillä olevat ihmiset ovat mielenterveyden kannalta tärkeitä.

Joensuun seurakuntien kasvatustyö tukee lasten ja nuorten hyvinvointia järjestämällä pitkin vuotta maksutonta, avointa ja turvallista toimintaa, jota vetävät koulutetut työntekijät tai vapaaehtoiset. Lisäksi seurakuntien nuorisotyöntekijät käyvät kouluilla pitämässä oppitunteja ja pidempiäkin kursseja kaveritaidoista.

2023-11-13 11:30:10.0