Pyhäinpäivän polut tutustuttavat kristilliseen perinteeseen

Piirroskuva, jossa nainen ja mies kävelevät hautausmaalla lapsen kanssa ja työntävät rattaita, joissa on to...

Kuva: Suvi-Tuuli Reittu

Pyhäinpäivän kristilliseen perinteeseen voi tutustua elämyspoluilla Joensuun ja Enon hautausmailla pyhäinpäiväviikolla. Poluilla on katsottavaa ja koettavaa kaikenikäisille, ja polun varrella olevat erilaiset rastit tarjoavat perheille luontevan tavan ottaa kuolemaan, pelkoon ja lohdutukseen liittyvät asiat puheeksi lasten kanssa.

Enon seurakunnan Pyhäinpäivän polku on avoinna Enon hautausmaalla keskiviikosta sunnuntaihin 1.–5.11. Polun voi vapaasti kiertää itselle sopivana aikana, hiljentyen kuvien ja tekstien äärellä. Polun lähtöpiste on siunauskappelin edustalla (Kirkkotie 12).

Pyhäinpäivän polku Joensuun hautausmaalla on avoinna lauantaina 4. marraskuuta kello 16–18. Polun varrella on mahdollisuus esimerkiksi tehdä voimaposeeraus enkelin kanssa, lähettää taivaspostia henkilölle, jota kaipaa, ja viettää hetki hiljaisuudessa.

Polun lähtöpaikka on Ristinkappelin edessä (Rauhankatu 4b), mutta polulle voi hypätä miltä tahansa rastilta. Ristinkappelin aulassa on tarjolla lämmintä mehua. Reitille kannattaa ottaa mukaan oma taskulamppu. Tapahtuman järjestävät Joensuun, Rantakylän ja Pielisensuun seurakunnat.

Joensuun hautausmaan alueella on poikkeavat liikennejärjestelyt sekä rakennustyömaa. Kävijöitä pyydetään olemaan tarkkaavaisia ja seuraamaan opasteita.

Hartaita säveliä

Joensuun seurakuntien kirkoissa järjestetään useita tunnelmallisia konsertteja pyhäinpäivänä. Joensuun konservatorion laulunopiskelijoiden Oi muistatko vielä… -konsertin ohjelmassa on muun muassa Merikannon, Straussin, Bachin ja Kilpisen lauluja Jaroslava Kotorovan säestämänä pyhäinpäivänä kello 13 Isossa Ristinkappelissa (Rauhankatu 4). Tapahtumaan on vapaa pääsy, mutta halutessaan voi ostaa 10 euron arvoisen käsiohjelman, jonka tuotto menee konservatorion opiskelijoiden stipendirahaston hyväksi.

Muista kuolevaisuutesi on oopperalaulaja, baritoni Jukka Romun Memento mori -konsertin teema, jonka hän pitää Tuupovaaran kirkossa kello 14. Tuupovaaran kirkon konserttisarjaan kuuluva konsertti sisältää muun muassa Bachin, Sibeliuksen, Merikannon ja Kuulan tuotantoa. Urkuja ja pianoa soittaa Samuli Moilanen. Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 10 euroa.

Viulisti Liisa Karhun ja pianisti Henna Hirvikankaan kello 15 alkavassa perinteisessä Kristallivirta-konsertissa Rantakylän kirkossa kuullaan pyhäinpäivän tunnelmaan sopivia klassisia ja hartaita säveliä muun muassa Händeliltä, Kuulalta, Bragalta, Sibeliukselta ja Chopinilta. Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 10 euroa.

Vainajien ja edesmenneiden pyhien muistopäivä

Pyhäinpäivänä vietetään vainajien ja edesmenneiden pyhien muistopäivää. Tällöin hautausmaita koristavat kynttilämeret. Kynttilöiden sytytys on symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään.

Joensuussa läheisiä voi muistaa esimerkiksi viemällä kynttilän läheisen haudalle tai hautausmailla sijaitseville muualle haudattujen muistelupaikoille. Noljakan kirkolla on perinteiseen tapaan Kynttilämäki-tapahtuma, jossa kirkon pihalla sijaitsevaan kynttiläristiin voi tuoda oman muistokynttilän ja hiljentyä kynttilän valossa kello 17–20 välisenä aikana. Kello 17.30 on englannin- ja suomenkielinen hartaus kirkkosalissa.

Kaikissa Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän seurakunnissa vietetään pyhäinpäivänä myös kirkkohetkeä, jossa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakunnan jäseniä lukemalla heidän nimensä ja sytyttämällä kynttilöitä heidän muistolleen.

Tilaisuutta vietetään Joensuun kirkossa messun ja Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla sanajumalanpalveluksen merkeissä pyhäinpäivän aamuna kello 10. Enon kirkossa on pyhäinpäivän messu ja iltajuhla kello 16. Pielisensuun kirkossa vietetään pyhäinpäivän rukoushetkeä ja Tuupovaaran kirkossa pyhäinpäivän hartaushetkeä kello 17. Rantakylän ja Pyhäselän kirkoissa on pyhäinpäivän iltakirkko kello 18.

2023-10-30 10:20:00.0