Miten näen itseni ja miten minut nähdään? – Paavo Kettusen luentosarja häpeästä Pielisensuun kirkossa

Aurinkolasipäinen mies nojaa toisella kädellään kaiteeseen, taustalla jokea, jonka vastarannalla veneitä ja...

Pielisensuun kirkossa järjestetään talven aikana kolme seurakuntailtaa, joissa emeritusprofessori, tietokirjailija Paavo Kettunen luennoi elämän peruskysymyksistä.

7.11. klo 18–20: Kuka minä todella olen? Miten elän sovussa kaiken itsessä olevan kanssa? Luento on johdantoluento kolmen luennon sarjalle. Kommenttipuheenvuoron käyttää teologian tohtori Heikki Salomaa.

16.1.2024 klo 18–20: Häpeä ja syyllisyys. Elämää suojelevia vai sitä tuhoavia elementtejä? Illan kommenttipuheenvuoron pitää psykologi, erityisluokanopettaja Outi Kärnä.

26.3.2024 klo 18–20: Häpeä pelastushistorian kokonaisuudessa. Kristillistä pelastushistoriaa on useimmiten tarkasteltu syyllisyyden näkökulumasta. Miltä se näyttäisi ja mitä siitä seuraisi, jos sitä katsottaisiin häpeän näkökulmasta? Kommenttipuheenvuoro: dosentti Vesa Hirvonen.

Seurakuntailloissa on tarjolla iltateetä.

Paavo Kettunen toimi käytännöllisen teologian professorina Itä-Suomen yliopistossa vuosina 2002–2017. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa Helsingin hiippakunnan pääsihteerinä ja hiippakuntadekaanina sekä käytännöllisen teologian assistenttina Helsingin teologisessa tiedekunnassa.

Kettunen on tutkinut suomalaisten syyllisyyttä, häpeää, rippiä ja sielunhoitoa. Hänen viimeisimmät kirjansa ovat Kuka minä todella olen? Kätkössä olevaa minuutta etsimässä sekä Lohduksi toisillemme. Muita Kettusen kirjoja ovat muun muassa Suomalainen rippi, Kätketty ja vaiettu. Suomalainen hengellinen häpeä, Sielunhoidon teologia ja käytäntö ja Häpeästä hyväksyntään.

2023-10-30 09:34:37.0