Enon Hepokankaan hautausmaan laajennusosa siunataan käyttöön

Etualalla hautausmaata ja hautakiviä riveissä, taka-alalla nurmialue, johon ei ole vielä hautoja kaivettu s...

Enon hautausmaan uusi laajennusosa siunataan käyttöön perjantaina 3. marraskuuta kello 12. Siunaamisen toimittaa lääninrovasti Markus Kontiainen ja mukana ovat kirkkoherra Kati Nissi sekä kanttori Hanna Autio. Tilaisuus on avoin kaikille, ja se kestää noin puoli tuntia. Tilaisuuden jälkeen tarjolla on lämmintä juotavaa.

Kati Nissin mukaan siunaaminen merkitsee tämän maa-alueen erottamista muista alueista erityistä käyttöä varten.

– Laskemme vainajamme siunattuun maahan. Enossa tarvitaan lisää tilaa tätä varten, ja siksi uusi alue siunataan käyttöön. Tämä tapahtuu kristillisen perinteen mukaisesti Jumalan sanalla ja rukouksella, Nissi kertoo.

Laajennusosalle tulee 630 hautapaikkaa

Nyt käyttöön otettava alue on laajennusosa vuonna 2003 käyttöön vihittyyn Hepokankaan hautausmaahan. Neljän hehtaarin kokoinen laajennusosa jakaantuu käytäväverkoston avulla arkkuhauta-alueisiin ja uurnahauta-alueeseen. Laajennusosalle tulee 630 uutta hautapaikkaa, joista 475 on arkkuhautoja ja 155 uurnahautoja. Arkkuhaudat ovat ns. syvähautoja, joissa yhdessä hautapaikassa on kaksi hautasijaa.

Laajennusosaan on rakennettu käytävät, valaistus ja muuta hautausmaan varustusta. Alueen poikki kulkee sorapintainen pääkäytävä. Alueelle tullaan istuttamaan puita ja muita istutuksia myöhemmin. Alueen valaistuksessa on hyödynnetty led-valaisimia. Seurakuntayhtymän suunnitelmissa on päivittää Hepokankaan hautausmaan vanhempia valaisimia ensi kesänä.

Hautausmaalla vierailijoita muistutetaan pysäköimään autot osoitetuille parkkipaikoille. Hautausmaalla ei saa ajaa autolla, sillä käytävät ovat kapeita ja uusien nurmialueiden reunat pehmeitä.

– Hautausmaa palvelee läheisensä menettäneitä: se on paikka surulle, suremiselle ja muistojen vaalimiselle. Hautausmaa myös kokoaa alueemme historiaa ja kertoo elämästä, jota täällä on eletty. Hautausmaa ei ole vain kuolleita vaan pikemminkin eläviä varten. Se kertoo Kristuksen kirkon toivosta ja ikuisesta elämästä, Kati Nissi sanoo.

Hepokankaan hautausmaan laajennusosan käyttöön siunaaminen pe 3.11. klo 12 osoitteessa Kirkkotie 12, Eno. Käynti hautausmaalle siunauskappelin takaa kulkevaa tietä.

Mon Oct 23 10:13:33 EEST 2023