Hautakarttapalvelu auttaa löytämään haudat Joensuun seurakuntien hautausmailla

Lähikuva käsissä olevasta puhelimesta, jonka näytöllä on kartta hautausmaasta, taustalla hautausmaata.

Joensuun seurakuntien hautausmaiden hautoja voi pian etsiä uudesta hautakarttapalvelusta, joka toimii tietokoneella ja mobiililaitteella. Palvelu avataan yleisölle 25.10.2023.

Hautakarttapalvelu kattaa Enon, Hoilolan, Joensuun, Kettuvaaran, Kiihtelysvaaran, Pyhäselän, Tuupovaaran ja Utran hautausmaat.

Palvelusta voi hakea haudan paikkaa vainajan koko nimen tai pelkän sukunimen perusteella, jolloin palvelu näyttää kaikki hakua vastaavat vainajat sekä heidän syntymä- ja kuolinvuotensa ja hautausmaan. Hautaa voi etsiä myös valitsemalla ensin haluttu hautausmaa ja sen jälkeen syöttämällä vainajan etu- ja sukunimet. Paikan päällä hautausmaalla oma sijainti näkyy puhelimella kartalla.

Hautakarttapalvelussa on mukana suurin osa seurakuntayhtymän 35 000 haudasta. Uudet haudat eivät kuitenkaan välttämättä näy palvelussa heti. Tiedot palveluun päivittyvät kerran kuukaudessa. Vainajatietoja ei myöskään löydy, jos haudalla ei ole hallinta-aikaa tai hauta on palautunut seurakunnalle. Lisäksi omaiset voivat halutessaan kieltää haudan näkymisen palvelussa.

Palvelu auttaa omaisia ja sukututkijoita löytämään itse etsimänsä hautapaikat. Palvelusta on myös hyötyä kiviliikkeille ja muistomerkkifirmoille.

Hautausmaiden työntekijöiden käytössä on jo kattavampi versio hautakarttapalvelusta. Työntekijöiden versio näyttää kaiken, mikä on Hautarekisterissä: muun muassa vainajatiedot, haudan hallinta-ajan ja haudan hoitoon liittyvät asiat. Lisäksi työntekijöiden versiossa hautakarttoja voidaan muokata: lisätä, jakaa ja yhdistää hautoja, poistaa tai lisätä hautausmaarakenteita sekä täydentää kerättyjä tietoja esimerkiksi valokuvilla.

Hautakarttapalvelu löytyy osoitteesta https://hautakartta.fi/joensuunseurakunnat/Linkki avautuu uudessa välilehdessä ja toimii ke 25. lokakuuta alkaen. Vastaava hautakarttapalvelu on jo käytössä Jyväskylässä ja Turussa. Saman tyyppinen hautahaku on muun muassa Kuopiossa, Helsingissä ja Espoossa.

Mon Oct 23 09:47:00 EEST 2023