Tiekirkot avautuvat jälleen – viime kesänä Joensuun ja Utran kirkoissa piipahti noin 4000 vierailijaa

Kirkon parvella olevia penkkejä, saarnastuoli ja alhaalla kirkkosali penkkeineen. Kuvassa myös logo, jossa ...

Kesän koittaessa ovensa avaavat jälleen tiekirkot. Ne tarjoavat mahdollisuuden rauhallisen tauon pitämiseen kauniista arkkitehtuurista ja pyhästä tilasta nauttien.

Joensuun ev.lut. seurakuntien kirkoista tiekirkkoja ovat Joensuun kirkko ja Utran kirkko. Joensuun kirkossa kävi 3 393 vierailijaa kesän 2022 aikana. Utran kirkon tarkkoja kävijämääriä ei ole laskettu, mutta arviolta kirkossa vieraili noin 600 henkeä viime kesänä. Tänä kesänä Joensuun kirkko avaa ovensa kesäkuun alussa, Utran kirkko juhannuksen jälkeen.

120-vuotisjuhlaansa viettävä Joensuun kirkko on yksi Josef Stenbäckin suunnittelemista yli 30 kirkosta, jotka sijaitsevat eri puolilla Suomea. Kirkko edustaa tyyliltään uusgotiikkaa, joskin siinä on piirteitä myös jugend-tyylistä. Joensuun kirkon erityispiirre on kattoa ja seiniä koristava kasviaiheinen kuvaohjelma, jonka on maalannut August Grönroos. Kirkon alttaritaulun on maalannut Ilmari Launis, ja lasimaalaukset on suunnitellut taiteilija Antti Salmenlinna.

Vuonna 1895 valmistunut Utran kirkko on Joensuun kaupunkialueen vanhin kirkkorakennus. Suomen kolmesta pystyhirsikirkosta Utran kirkko on ainoa, jossa rakennustapa on näkyvillä. Kirkon suunnittelijaksi arvellaan alueella toimineen sahayrityksen johdossa ollutta insinööri Thomas Bamfordia. Kirkon alttaritaulun on maalannut Veikko Lappalainen. Utran kirkko on suosittu hääkirkko ja konserttien pitopaikka.

Joensuun kirkko (Papinkatu 1 b) on avoinna 1.6.–27.8.2023 ma–la klo 11–19 ja su klo 12–20. Utran kirkko (Väisälänkatu 2) on avoinna 26.6.–31.7.2023 ma–la klo 12–17 ja su klo 12–18. Molemmissa kirkoissa on aukioloaikoina oppaat paikalla.

Mon May 29 11:25:00 EEST 2023