Musiikkia hiljaiseen viikkoon ja pääsiäiseen

Koriin on laitettu värikkäitä munia.

Joensuun ev.lut. seurakuntien tiloissa kuullaan palmusunnuntaina, hiljaisella viikolla ja pääsiäisenä useita konsertteja ja muita isompia ja pienempiä musiikkitilaisuuksia.

Konsertteja ja passioita Pielisensuun kirkossa

Pielisensuun seurakunnan lasten ja nuorten musiikkiryhmät Tiuku ja Mosaiikki kutsuvat Ystävyydentaloon palmusunnuntaina 2.4. kello 18. Pielisensuun kirkossa järjestettävä konsertti koostuu talven aikana hioutuneesta ohjelmasta, lasten virsikirjan lauluista, nuorten veisuista, lasten ja nuorten soittamista soolokappaleista eri instrumentein ja laulusooloista. Ohjelmassa kuullaan Toivo Hyvärisen piano-, Väinö Hiltusen baritonitorvi- ja Milja Hiltusen viulusoolot sekä Aino Lievosen ja Aino Korppisen yksinlaulua. Konserttiin on vapaa pääsy, mutta halutessaan 10 euron ohjelmamaksulla voi tukea Tiuku- ja Mosaiikkiryhmien toukokuista Helsingin matkaa.

Joensuulainen Vox fluminis -kamarikuoro pitää Oi, Jumalan karitsa -pääsiäiskonsertin tiistaina 4.4. kello 19 Pielisensuun kirkossa. Konsertti kuljettaa kohti Jeesuksen kärsimystietä ja viimeisiä hetkiä ristillä suomalaisten sekä ulkomaalaisten kuorosäveltäjien myötä. Kamarikuoro Vox fluminis (Joen ääni) on nuorista, kokeneista kuorolaulajista perustettu projektikuoro, jota johtaa Heidi Heikkala. Urkurina toimii Mikko Juntunen ja Annastiina Similä. Konserttiin on vapaa pääsy. Käsiohjelmia myydään yhteisvastuukeräyksen hyväksi hintaan 10 euroa.

Tapani Nuutisen säveltämä Katso, ihminen -gospelpassio esitetään jälleen toisena pääsiäispäivänä 10.4. kello 18 Pielisensuun kirkossa. Vuonna 2019 kantaesitetty passio koostuu kuoron gospel-lauluista, solistiosuuksista ja resitatiivisesta kerronnasta. Sanoitukset ovat myös Tapani Nuutisen, monet tekstit ovat suoraan Raamatusta. Musiikin on sovittanut Pekka Varonen. Teoksen esittävät Gospelpassiokuoro ja Pielisensuun seurakunnan nuorisokuoro Mosaiikki. Solisteina laulavat muun muassa Matti Turunen ja Maria Turunen. Soitinyhtyeen on harjoittanut Olli Hirvikangas ja esityksen johtaa Mikko Juntunen. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, käsiohjelman hinta on 10 euroa.

Kärsimysajan virsiä ja urkumusiikkia hiljaiseen viikkoon

Rantakylän kirkossa vietetään kärsimysvirsien iltakirkkoja hiljaisella viikolla maanantaista keskiviikkoon 3.–5.4. kello 18 alkaen. Kärsimysvirsien iltakirkoissa lauletaan säkeistöjä kaikista virsikirjan Kristuksen kärsimys ja kuolema -osaston virsistä. Virsiä on yhteensä 30 kappaletta (virret 54–83).

Maanantaina 3.4. on Hiljaisen viikon lauluja ja rukouksia -tilaisuus Noljakan kirkossa kello 18. Samaan aikaan vietetään myös hiljaisen viikon iltakirkkoa Reijolan seurakuntatalossa. Mukana iltakirkossa on Reijolan Laulu Marita Maukosen johtamana.

Kärsimysajan urkumusiikkia ja puhetta musiikista on tarjolla pitkäperjantaina 7.4. kello 16 Joensuun kirkossa. Mukana tilaisuudessa on musiikkitieteilijä Topi Linjama. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Suomalainen messu maanantaina 10.4.

Lasse Heikkilän Suomalaista messua vietetään maanantaina 10.4.2023 kello 14 Hoilolan rajaseutukirkossa, Hoilolantie 133, Hoilola, Tuupovaara. Tilaisuuden järjestää Vaara-Karjalan seurakunta. Lasse Heikkilän säveltämän Suomalaisen messun lauluissa soi tunnelmallinen kansanmusiikki ja sävellysmuotona on messu. Messun esittää enolainen musiikkiryhmä Veräjä, joka on kiertänyt eri puolilla Pohjois-Karjalaa Suomalaisen messun ohjelmistolla jo vuodesta 2001. Ryhmään kuuluu kaikenikäisiä laulajia sekä soitinryhmä, jossa on viulu, kantele, kitara, harmonikka, basso ja lyömäsoittimet. Seurakunta pääsee laulamaan mukaan. Suomalaiseen messuun on vapaa pääsy.

Hoosianna.fi-sivusto on avattu

Pääsiäisen ajan jumalanpalvelukset, musiikkitilaisuudet ja kaikki muut tapahtumat löytyvät kootusti Joensuun seurakuntien Hoosianna.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustolta.

2023-03-27 15:25:00.0