Rippikoulut saivat nuorilta kiitettävän arvosanan

Wed May 29 05:59:00 EEST 2024, Tarmo Ylhävuori

Jussi Korkalainen ja Satu Asikainen katsovat toisiaan Rantakylän kirkkosalin etupenkissä.

Jussi Korkalaiselle ja Satu Asikaiselle Rantakylän kirkko on tuttu.

Viime vuoden rippikoulut keräsivät kiitosta hauskuudesta ja siitä, että siellä saa olla oma itsensä. Jussi Korkalaisella on oma rippikoulu vielä edessä.

Jussi Korkalaisella,14, on kesälomalle jo kaksi suunnitelmaa: käydä mummolassa Nurmeksessa ja lähteä juhannuksen jälkeen Rantakylän seurakunnan päivärippikouluun. Rippikoulu tarjoaa vaihtelua hänen lomapäiviinsä.

– Lähdin rippikouluun, jotta olisi kesällä muuta tekemistä kuin vain tietokoneen näytön edessä olemista kahdeksan tuntia, Korkalainen kertoo.

Hänelle tietokonepelit ovat tärkeitä, ja koneella tulee vietettyä aikaa etenkin kesällä, kun koulua ei ole.

Korkalainen on tavannut rippikouluryhmänsä kanssa jo muutamaan kertaan kevään aikana. Ne kerrat eivät ole häntä vielä vakuuttaneet: rippikoulu on tarkoittanut lähinnä keskusteluja, istumista ja virsikirjan selailua.

– Aika monella on ollut asenne ennen rippikoulua, että se on vähän pakkopullaa, mutta siellä on yleensä aika hauskaa, mitä olen kuullut työkavereilta, toteaa Korkalaisen äiti Satu Asikainen.

Nuoret yksimielisiä

Useimmat nuoret viihtyvät hyvin rippikoulussa. Tämän johtopäätöksen voi tehdä Kirkkohallituksen tekemistä kyselyistä, joihin rippikoululaiset vastaavat vuosittain.

Joensuun ja Kontiolahden viime vuoden rippikoululaiset antoivat rippikoululleen kouluarvosanaksi keskimäärin yhdeksän miinus. Samaan arvosanaan päätyivät myös muut rippikoululaiset ympäri Suomea.

Kehuja sateli siitä, että rippikoulussa on hauskaa, siellä saa olla oma itsensä ja siellä on turvallista. Kriittisimmin rippikoululaiset suhtautuivat siihen, että he löytäisivät rippikoulun jälkeen paikkansa seurakunnasta, vaikka rippikoulussa on tullut tutuksi tarjolla oleva toiminta.

Suomalainen erikoisuus

Ulkomaisten pelikavereiden on ollut Jussi Korkalaisen mukaan vaikea ymmärtää, mihin hän koneen ääreltä lähtee, kun hän menee rippikouluun. Se on suomalainen erikoisuus, jota maailmalta ei löydy.

Sen sijaan Satu Asikainen ymmärtää, mistä siinä on kyse. Hän on itse käynyt oman rippikoulunsa 1980-luvulla Uimaharjulla.

– Jussilla rippikoulu ei ehkä ole niin koulumaista. Oletan, että se on vapaampaa, Asikainen arvelee.

Hänen nuoruudessaan Uimaharjulla ainoa vaihtoehto oli päivärippikoulu, leirejä ei ollut tarjolla. Rippikouluun osallistumista ei tarvinnut silloin miettiä, sillä siihen osallistui käytännössä koko ikäluokka.

Edelleen enemmistö nuorista valitsee rippikoulun: Joensuussa rippikoulun käy noin kaksi kolmasosaa ja Kontiolahdella melkein kolme neljäsosaa 15-vuotiaista nuorista.

Tarmo Ylhävuori

Kuvaaja: Tarmo Ylhävuori

Tämän vuoden rippikoulut

• Joensuun seurakunnat järjestävät 22 rippileiriä ja 5 päivärippikoulua, joihin osallistuu noin 500 rippikoululaista.
  • Kontiolahden seurakunta järjestää 7 rippileiriä ja 1 päivärippikoulun, joihin osallistuu noin 175 rippikoululaista.