Seurakunta - yhteinen yhteisömme

Vaaleilla vaikutat seurakuntasi tulevaisuuteen

Kirkko on yhteisö, jonne kaikki ovat tervetulleita sellaisina kuin ovat. Seurakuntavaaleissa valitaan seurakuntaasi uudet luottamushenkilöt, jotka päättävät muun muassa siitä minkälaista toimintaa seurakunnassa järjestetään ja mihin tiloja käytetään. Lisäksi he päättävät esimerkiksi kirkollisveroprosentista, talousarvioista, monista työntekijävalinnoista, avustuksista ja rakennushankkeista. Nyt valittavien luottamushenkilöiden toimikausi on 2023-2026.

Joensuun seurakunnissa käydään kahdet vaalit

Joensuun seurakunnat (Eno, Joensuu, Pielisensuu, Pyhäselkä, Rantakylä, Vaara-Karjala) muodostavat seurakuntayhtymän. Tällöin toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan jäsenet paikallisiin seurakuntaneuvostoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä yhteiseen kirkkovaltuustoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka käyttää ylintä päätösvaltaa seurakuntayhtymälle kuuluvissa asioissa. Molempia vaaleja varten kerätään erilliset ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa.

Tärkeät päivämäärät

• 8.-12.11.2022 ennakkoäänestys